Trening korekcyjny zabezpieczający układ mięśniowo-szkieletowy przed konsekwencjami długotrwale występującej pozycji siedzącej powinien zawierać w sobie ćwiczenia kształtujące gibkość.

Trening korekcyjny zabezpieczający układ mięśniowo-szkieletowy przed konsekwencjami długotrwale występującej pozycji siedzącej powinien zawierać w sobie ćwiczenia kształtujące gibkość. Stanowi ona ważny element podtrzymujący sprawność narządu ruchu, niezależnie od wieku, i jest rozumiana jako zdolność struktur mięśniowo-ścięgnistych do wykonywania ruchu z dużą amplitudą (1). Jej kształtowanie ma znaczenie nie tylko w okresie młodości. Podtrzymanie jej w wieku dojrzałym pozytywnie charakteryzuje stan czynnościowy narządu ruchu i pozwala zachować fizyczną sprawność (2).

Siedzący tryb życia to jeden z czynników wpływających na zmniejszenie potencjału gibkości. Statyczne przeciążenia w pracy zawodowej, wynikające z pozycji siedzącej, przyczyniają się do zmian napięcia mięśniowego, na skutek czego odczucia dyskomfortu oraz bólu pojawiają się najczęściej w obrębie mięśni obręczy barkowej, szyi oraz dolnej części pleców. W formie przewlekłych zaburzeń mogą dawać powikłania w postaci np. napięciowego bólu głowy czy bólów pseudokorzeniowych w odcinku lędźwiowym kręgosłupa (3). Wraz z wiekiem oraz ograniczeniem poziomu aktywności fizycznej wzrasta sztywność tkanek, której towarzyszy przebudowa zawartego w nich kolagenu. W wyniku tych zmian dochodzi także do postępującego zaniku mięśni z przebudową tkanki łącznej, co ogranicza mobilność oraz obniża tolerancję na rozciąganie (4). Zmiany te z czasem przyczyniają się wtórnie do szybszego procesu degeneracyjnego na poziomie struktur pasywnych narządu ruchu, takich jak dyski stawowe, łąkotki czy chrząstka stawowa, i przyspieszają możliwość wystąpienia choroby zwyrodnieniowej (5).

Wyhamowanie tych procesów jest możliwe dzięki treningowi gibkości, jakim jest na przykład systematycznie stosowany stretching, który dobrze dobrany i włączony w aktywność fizyczną powinien ją zawsze uzupełniać. Stretching statyczny zgodnie z metodyką występuje w końcowej części jednostki treningowej i stanowi swego rodzaju wyciszenie po podjętym wysiłku fizycznym (1).


W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij